Co vše se ukrývá pod pojmem „Duševní zdraví“ si rozklíčovali žáci společně se svými pedagogy v celoškolním projektovém dni z oblasti primární prevence, který se uskutečnil 21. listopadu 2023.
Duševní zdraví zahrnuje emocionální, psychickou a sociální pohodu. Světová zdravotnická organizace ho definuje jako stav pohody (wellbeing), kdy každý jedinec realizuje svůj vlastní potenciál, dokáže se vyrovnat s běžnými životními stresy, produktivně pracovat a být přínosem svému okolí. Zdravá sebeúcta a sebejistota zde hrají velmi významnou roli. Každý žák vnímá dění kolem sebe různou intenzitou. Zatímco jeden ani nepostřehne, že je pod tlakem, ten druhý může být zaplaven negativními emocemi.
Cílem projektu bylo seznámit žáky s pojmem duševní zdraví. Ukázat jim možnosti, jak by o sebe měli pečovat, a také k čemu nám slouží relaxace a psychohygiena.
Druhá část byla zaměřena na školu samotnou. Prostřednictvím koláží a myšlenkových map měli žáci příležitost zamyslet se nad možnými změnami, které by školu zatraktivnily.
Jednotlivé ročníky si své aktivity přizpůsobily věku a zralosti žáků.
První ročník se po úvodní motivaci věnoval výrobě emočního semaforu. Ve dvojicích si povídali o tom, co nám pomáhá, když jsme smutní a přišlo i na hudbu a malování pocitů. Zpestřením jim byla přednáška nazvaná „Já detektiv“, kde si děti vyzkoušely otisky prstů a pod vedením pracovnic OP PČR Bruntál získaly spoustu důležitých i zajímavých informací.
Druháci se věnovali relaxačním audiopohádkám, relaxační hudbě spojené s posíláním dotykové tiché pošty a masáži dlaní i chodidel. Součástí prvního bloku byla canisterapie pod vedením asistenta pedagoga Jany Hynčicové a jejich psů Akima a Sofie. V druhé části si vyzkoušeli mandaly a stejně jako první třídy prožili část dne s pracovnicemi OP PČR Bruntál.
Třetí třídy pracovaly v úvodu s hláškami a citáty. Pro dětí bylo na počátku dost náročně vyplnit ve skupině myšlenkovou mapu týkající se duše a duševního zdraví. Tento stav se v průběhu dne změnil a v závěru si každý dokázal najít, co by jeho duši pomohlo. Pod vedením asistenta pedagoga paní Hynčicové žáci na vlastní kůži pocítili účinky canisterapie. Své duševní zdraví podpořili přípravou zdravého salátu. Na řadu přišly i relaxační omalovánky, relaxace a čtení meditačních příběhu.
Čtvrtý ročník vyplnil projektový den jógou, dechovými cvičeními a muzikoterapií. Se svými třídními učiteli si povídali o důležitosti odpočinku a relaxace v životě člověka. Ve skupinové práci pak vytvářeli návrhy způsobů trávení volného času a zahráli si i společenské hry.
Žáci 4. A navštívili studio paní Evy Vrobelové, se kterou si zacvičili jógu. Ve škole pokračovali speciální omalovánkou s QR kódem, kde při naskenování na vlastní mobilní telefon se jim rozezvučela skladba s hudební tématikou k danému obrázku.
Dalšími aktivitami pro naše čtvrťáky bylo čtení pohádek z knihy „Pohádky pro malé Buddhy na dobrou noc“ a modelování z plastelíny.
Páté třídy tento den vyplnily jógovými cvičeními, arteterapií a technikami zvládání stresu. V jedné části se žáci věnovali dennímu režimu a zamysleli se nad možnostmi co udělat, aby byl den pro ně příjemnější a oni se cítili lépe. V atriu školy pak na závěr obě pětky vytvořily mandalu z přírodnin.
Třídy šestá Á a šestá B´ nejprve vyjadřovaly svá očekávání z projektového dne. Jejich program byl složen z revize denního režimu a uvědomění si kolik času čemu věnují. Velkým tématem byly koláže a také zamyšlení se, jak každý z nás může pomáhat druhým. Část aktivit věnovali naši šesťáci otázkám kyberprostoru – co sdílet a co raději ne.
Sedmé třídy začaly kolážemi, ve kterých se žáci snažili propojit fantazii s realitou. Plynule přešli k tomu, jak by měl vypadat jejich ideální den, co je v denním režimu důležité a na co si dávat pozor. Relaxační cvičení a práce na zahradě. Závěrečný blok sloužil k uvědomění si důležitosti duševního zdraví a reflexi toho, co můžeme pro sebe udělat my sami.
Osmý ročník prošel čtyřhodinovým programem z oblasti primární prevence na téma emoce a v druhé půlce bezpečného klima třídy, který byl veden pracovníky neziskové organizace AZ Help. Poslední blok věnovali skupinovým kolážím zaměřeným na to, co se jim ve škole líbí a co by se mohlo případně zlepšit.
Deváté třídy se v úvodu seznámily s cíli projektového dne a vrhly se na koláže, o kterých byla zmínka už v úvodu článku. Pod vedením třídních učitelů všichni společně diskutovali o duševním zdraví, wellbeingu a co vše skrývá sebekontrola. Příjemným zpestřením pro ně byla relaxační hudba a řízená imaginace.
V návaznosti na chování žáků bylo zařazeno i téma osobního prostoru, co si představují pod intimní zónou a proč by neměli zveřejňovat citlivé fotografie na sociálních sítích.
Rádi bychom poděkovali vydavatelství RF HOBBY, s. r. o., které nám poskytlo časopisy potřebné na koláže.
Akce byla spolufinancována MSK ve vyhlášeném dotačním programu Podpora aktivit v oblasti prevence rizikového chování.